Mapa webu Česky English Deutsch

Zájem žáků o technické obory – článek pro RPŠ (rodiče a přátele školy:)

Hlavní stránka / Úvod / Články / Zájem žáků o technické obory – článek pro RPŠ (rodiče a přátele školy:)

23.11.2011

Článek vyjadřuje osobní stanovisko autora
Technické, zejména pak strojírenské obory trpí v posledních letech rozporem mezi enormním zájmem zaměstnavatelů o absolventy a vůbec o zaměstnance a nedostatečným počtem zájemců o studium těchto oborů. Čím to je?

Příčin je několik. Jednou z nich je často malé povědomí laiků o současné tváři strojírenské výroby. Mnohdy se jedná o zcela mylné a zastaralé představy na úrovni průmyslové revoluce, případně budovatelské éry 50. let 20. století. V tomto ohledu mohou udělat velký kus práce firmy samotné, např. nabídkou exkurzí pro žáky základních škol a jejich rodiče, zřizovatelé škol a také ředitelé a výchovní poradci. Vliv posledně jmenovaných je často rozhodující. Další příčinou „nezájmu“ je skutečnost, že se mnohdy nejedná o skutečný nezájem, ale spíše o obavy z neúspěchu při studiu oborů, které obestírá atmosféra zdánlivé obtížnosti a potřeby jakéhosi speciálního talentu. To potvrzuje i výzkum MŠMT, do kterého můžete nahlédnout: http://ipn.msmt.cz/data/uploads/projekt_1/Chmelík-Perspektivy_TPO.pdf. Určitá míra talentu je třeba např. pro konstruování, což je jakési „umění podložené výpočtem“, případně pro vědeckovýzkumnou práci, ale ne každý absolvent strojírenství musí být konstruktérem nebo vědcem. Strojírenské vzdělání je výborným odrazovým můstkem pro kariéru v mnoha oborech, naučí člověka metodicky řešit problémy, algoritmizovat úlohy, dívat se na svět racionálně a věcně. Ve spojení s cizím jazykem nebo znalostí ekonomické problematiky je silnou zbraní, která svého nositele zvýhodňuje po všech stránkách.

Není to ovšem zadarmo. Už skoro 170 let známe zákon zachování energie, který naši předkové formulovali intuitivně v příslovích „bez práce nejsou koláče“ a „do pekla vede cesta přímo“. Chci-li něco umět, musím pro to něco udělat a něco překonat. Snadné studium člověku zajistí veselá studentská léta, po nichž však mohou následovat vážné problémy. Strojírenství je v obecném povědomí spojeno především s obávanou matematikou. Samozřejmě, že matematika je třeba a neobejdeme se bez ní. Ale „Mám odmítat oběd, protože plně nerozumím pochodu trávení?“ řekl objevitel operátorového počtu Oliver Heaviside. Košatou teorií nechť se zabývá ten, koho hlouběji zajímá. Spíše než bůhvíjak široké znalosti je třeba dobře znát základy a především umět je použít. A tam bývá kámen úrazu, protože právě ty nutné základy dělají dnešním žákům 9. tříd problémy a jsou příčinou zdánlivě nepřekonatelné obtížnosti studia strojírenství. Na základní školy by měla mířit otázka, kam se poděla u žáků, kteří opouštějí školu s dvojkami a trojkami z matematiky, běžná rutina v řešení jednoduchých rovnic (žák často neumí správně upravit rovnici krácením, vytýkáním před závorku apod.), schopnost vypočítat neznámou veličinu z jednoduchého fyzikálního vzorečku... Nedejbože, když je na jedné straně rovnice obyčejný zlomek s neznámou ve jmenovateli! Naprostá většina žáků to napoprvé spočítá špatně. Když jsem se nad tím pozastavil, vysvětlili mi žáci 2. ročníku, že se to učili řešit pomocí nějaké šablonky na principu trojúhelníku... Propána, jaký trojúhelník? Celou rovnici něčím vynásobím a vydělím a hlavně to musím udělat stokrát, abych se to jako dítě naučil. Bez drilu to nejde.
 
A další otázka je, kde a proč se berou taková množství žáků se čtyřkami a pětkami, ti se pak většinou hlásí na obory s výučním listem a zavdávají různým „moudrým hlavám“ podnět k názoru, že se na učilištích špatně učí, protože vycházející žák často nerozumí ani novinovému článku (buďte v klidu, já někdy také ne...). Že takový žák bývá často velmi zručný, je jim jedno.
 
Vážení rodiče, v období volby dalšího vzdělávání po základní škole hovořte se svými dětmi a zodpovědně zvažujte, zda škola, o niž jeví dítě povrchní zájem, protože studium není příliš náročné a je „trendy, free, cool a in“, je opravdu tím pravým odrazovým můstkem pro start do života.

Autor: Josef Gruber   |   Sekce: Články   |   Tisk   |   Poslat článek známému


© 2011 Střední průmyslová škola strojnická a Střední odborná škola profesora Švejcara, Plzeň


RSS kanál  |  XML Sitemap    Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018


Všechna práva vyhrazena © 2018 NETservis s.r.o.