Mapa webu Česky English Deutsch

Úspěšný Stirlingův motor

Hlavní stránka / Úvod / Články / Úspěšný Stirlingův motor

12.5.2011

Úspěšný Stirlingův motor Významného úspěchu dosáhli žáci Střední průmyslové školy strojnické, Plzeň Jan Matoušek a Karel Braun, když v celostátní soutěži „Postav si svůj Stirlingův motor“, jejímž pořadatelem je SPŠ strojnická Praha 1, Betlémská 4, obsadili první místa ve třech kategoriích. Jejich výrobek dosáhl nejvyšších otáček a navíc zvítězil i v kategoriích Design a Technické inovace.

Stirlingův motor je současníkem téměř nejstarších parních strojů; jeho autorem je skotský pastor Robert Stirling a vynález je datován 1816. Jedná se původně o motor teplovzdušný, kdy se vzduch v jednom místě ohřívá vnějším zdrojem tepla a na jiném místě díky takto obdržené energii pohání pracovní píst a odevzdává prostřednictvím chladiče přebytečné teplo do okolí. Z „horkého konce“ na „studený“ a zpět přemisťuje vzduch tzv. přeháněč, tedy pomocný píst. Čím větší rozdíl teplot, tím větší účinnost. Stirlingův motor dostal své jméno až ve 20. století, kdy se začalo jako pracovní látky používat i jiných plynů (hélia), do té doby byl nazýván motorem teplovzdušným. Až do vynálezu použitelných spalovacích motorů nahrazoval parní stroje zejména v oblasti malých výkonů. Poté z dějin techniky zmizel a objevil se až v souvislosti s nutností úspor energie a ekologického provozu. Pokrok v oblasti materiálů a termodynamiky umožňuje zvyšovat vstupní teplotu, což přináší vzrůst výkonu a účinnosti. „Stirling“ je tedy stále perspektivním zdrojem energie.

Pražská průmyslovka, jejíž původ je odvozen od nejstarší průmyslové školy v Čechách, s úspěchem pořádá tuto soutěž již několik let. Dodává i polotovary částí modelu motoru, které ovšem při dodržení zadaných parametrů není soutěžící povinen použít. Toho využili i oba průmyslováci, jinak žáci 3. ročníku maturitního oboru Mechanik seřizovač, a se znalostí práce na CNC strojích navrhli a vyrobili hlavní části opravdu profesionálně: především se jednalo o účinný a elegantní frézovaný chladič (zaujal v kategorii Design) a grafitový pracovní píst s minimálním třením. Chlazení podpořili vodou nalitou mezi žebra chladiče a podchlazenou kapalným dusíkem, což jim přineslo vítězství v kategorii Technické inovace. A pokud se ptáte, jakou hodnotu měly vítězné otáčky, pak vězte, že na propanbutanovém hořáku motorek „natočil“ ve druhém kole 748 otáček za minutu (jen pro zajímavost – bylo to o více než 200 otáček víc oproti prvnímu kolu bez vody a dusíku).
 
Finále se konalo v prostorách rekonstruovaného Národního technického muzea v Praze a účast v soutěži umožňovala bezplatnou prohlídku expozic. Soutěž byla rovněž díky sponzorům dotována hodnotnými cenami (např. digitální fotoaparát).

Fotogalerie

Více o Stirlingově motoru
Počítačová simulace základní verze modelu

Autor: Josef Gruber   |   Sekce: Články   |   Tisk   |   Poslat článek známému


© 2011 Střední průmyslová škola strojnická a Střední odborná škola profesora Švejcara, Plzeň


RSS kanál  |  XML Sitemap    Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018


Všechna práva vyhrazena © 2018 NETservis s.r.o.