Mapa webu Česky English Deutsch

Konference NI Academic & Research Days 2010 a výuka elektroniky

Hlavní stránka / Úvod / Články / Konference NI Academic & Research Days 2010 a výuka elektroniky

3.6.2010

Jaroslav Štěrba

Dne 29. 4. 2010 se konala v Praze mezinárodní konference NI Academic & Research Days 2010, která byla první konferencí firmy National Instruments (dále NI) v České republice, řešící použití techniky firmy NI ve školství včetně použití moderních a efektivních způsobů výuky elektroniky a regulace. Na konferenci jsem vystoupil s přednáškou na téma Využití simulace elektronických obvodů při výuce elektroniky.

Byla to unikátní příležitost na mezinárodním fóru prezentovat pozitivní výsledky, kterých jsem dosáhl při výuce elektroniky na naší škole. Představil jsem i nový model výuky elektroniky formou simulace s použitím vývojového systému ELVIS (National Instruments Educational Laboratory Virtual Instrumentation Suite), který jsem již prakticky letos na naší škole ověřil a mohu konstatovat, že je to další kvalitativní skok ve výuce formou simulace. Tento nový model výuky elektroniky je vhodný jak pro střední průmyslové školy, tak pro vysoké školy.

Po ukončení přednášky se konala i diskuze. Diskutující se připojili k tomuto efektivnímu způsobu výuky elektroniky a považují jej za velmi perspektivní. Z diskuze vyplynulo, že ostatní školy, včetně i vysokých škol (př. ČVUT Praha) jsou s touto technikou výu‍ky na začátku. Techniku, kterou máme díky smlouvě o vzájemné spolupráci s firmou NI k dispozici, nemá prozatím žádná škola (vysoká ani střední). Jsou však školy, které již se na nový způsob výuky velmi pečlivě připravují (formou projektů v rámci EU – př. ČVUT Praha, Fakulta elektrotechnická). Lze konstatovat, že výuka elektroniky formou simulace na naší škole je zcela na špici a ostatní školy jsou nám velmi vzdáleny.

Vzhledem k tomu, že jsem na konferenci aktivně vystoupil, měl jsem právo i prezentovat pracoviště, kde působím. Rozhodl jsem se využít této možnosti a domluvil jsem se s pořadatelem konference, že budu prezentovat i své pracoviště, tj. Střední průmyslovou školu strojnickou, Plzeň. V předsálí konference měla naše škola vlastní pracoviště, kde jsem též předváděl nový vývojový systém ELVIS pro návrhy a odlaďování prototypů elektronických obvodů (viz obr.), pro který jsem navrhnul a i zhotovil elektronický obvod, a účastníci konference si mohli na uvedeném obvodu prakticky ověřit způsob simulace a i efektivní a rychlé měření. Z rozhovorů s účastníky konference při praktické demonstraci systému ELVIS vyplynulo, že je zájem o výuku formou simulace a mám i konkrétní kontakty na průmyslové i vysoké školy, které by s námi rády spolupracovaly.
 
Na předváděcím pracovišti byli přítomni i studenti naší školy IV. ročníku oboru Mechatronika Jícha, Jessl a Leider, kteří prezentovali svoje dlouhodobé maturitní práce z oblasti simulace elektronických obvodů. O práce byl účastníky konference velký zájem a často byli naši studenti tázáni, jakou fakultu zastupují, neboť předvedené práce měly hodnotu minimálně bakalářských vysokoškolských prací. Uvedení studenti dostali za příkladné prezentování svých prací od firmy NI ocenění - písemné poděkování za odbornou prezentaci maturitní práce z oblasti simulace.
 
Z ohlasů na moji přednášku a praktickou prezentaci systému ELVIS a i na prezentaci našich studentů zcela jasně plyne, že způsob výuky elektroniky formou simulace je velmi progresivní, efektivní a hlavně správný. Na Západě výuka formou simulace patří již ke standardům. Je tedy na naší škole, jak dále bude postupovat při výuce elektroniky a číslicové techniky v oboru Elektrotechnika a jak se využije technologický předstih, který při výuce máme. Nezanedbatelné je i využití kontaktů na eventuální zájemce o spolupráci v oblasti výuky formou simulace.
 
Na základě získaných zkušeností s uvedenou výukou na naší škole je nyní možné zcela nově definovat optimální způsob výuky elektroniky, číslicové techniky a informačních technologií od prvního až do čtvrtého ročníku za účelem zvýšení odborné kvality výuky v oboru Elektrotechnika. Nezanedbatelná je i existence smlouvy o vzájemné spolupráci s firmou National Instruments, která nám umožňuje za určitých podmínek získávat nejnovější technické prostředky pro výuku simulace. tudenti velmi pozitivně hodnotí výuku elektroniky formou simulace. Při plnění smlouvy o vzájemné spolupráci s firmou NI je však nutné, aby učitelé vyučující elektroniku, číslicovou techniku a informační technologie měli i vlastní odborné hmatatelné výsledky ve výuce, včetně prokázání rozvoje daného předmět.
 
Po celou dobu příprav na konferenci, při nahlašování účastníků na konferenci a v den konání konference byl připojen web naší školy na web firmy NI, takže jsme byli po tuto dobu aktivní po celém světě společně s firmou NI, USA.
Na obrázcích jsou uvedeny tři způsoby výuky elektroniky na naší škole:
· výuka klasickou formou - do roku 2006,                              
· výuka formou simulace - od roku 2007 do roku 2009,
· výuka dle platformy NI -nejmodernější forma - tak učíme od roku 2010.

Autor: Ing. Jaroslav Štěrba, CSc.   |   Sekce: Články   |   Tisk   |   Poslat článek známému


© 2011 Střední průmyslová škola strojnická a Střední odborná škola profesora Švejcara, Plzeň


RSS kanál  |  XML Sitemap    Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2018


Všechna práva vyhrazena © 2018 NETservis s.r.o.